Niet altijd heeft een werknemer recht op een transitievergoeding bij
beëindiging van de arbeidsovereenkomst, zo blijkt maar weer eens uit een
recente uitspraak. Wat was het geval?
Een manager krijgt ongeveer meteen na haar vaste aanstelling allerlei
conflicten met collega’s. Ook neemt de manager, zonder dat eerst te melden,
vertrouwelijke gesprekken op. Dat zij met de opgenomen gesprekken de privacy
van anderen ernstig heeft geschaad en heeft geprobeerd de bank, haar werkgever,
hiermee te chanteren, rekent de rechter de werkneemster zwaar aan. De
arbeidsovereenkomst wordt dan ook ontbonden zonder toekenning van enige
transitievergoeding.
Zo oordeelde de rechter:
“Uit hetgeen hiervoor bij de feiten is
vermeld blijkt allereerst dat zowel diverse leidinggevenden en ondergeschikten
van [verweerster] als ook managers van andere teams stellen dat zij al in de
eerste paar weken van de arbeidsovereenkomst problemen hebben ervaren in
verband met haar houding en wijze van communiceren. Samengevat betreft dit een
volgens hen onprettige, aanvallende toonzetting in e-mails en besprekingen.
Daarbij staat het eigen gelijk van [verweerster] voorop, wordt geen begrip
getoond voor het standpunt van de ander en wordt geen blijk gegeven van
voldoende gevoel voor verhoudingen of tact. Hierdoor zijn spanningen ontstaan
in en buiten haar team. Haar eigen aandeel daarin wil [verweerster] niet
onderkennen. Bij de collega’s [naam teamlid 1] , [naam Change manager] , [naam
1] , [naam Global Change Leader] en [naam 2] speelt het onderwerp gelijke
beloning geen enkele rol. In het gerezen geschil met [naam manager] is de
kwestie van de beloning wel één van de onderwerpen die [verweerster] aankaart,
doch [verweerster] uit ook zware kritiek op onder meer de samenstelling en
omvang van haar team, de toekomstmogelijkheden daarvan en de wijze van
bejegening door [naam manager] .
De kantonrechter onderkent dat in procedures
verklaringen van collega’s kritisch moeten worden bezien. Geoordeeld wordt
echter dat de stellingen van ING deels ook worden bevestigd door de eigen
correspondentie van [verweerster] en gespreksopnames. Zo is al in de eerste
e-mail van 5 februari 2018 van [verweerster] aan [naam manager] een bevestiging
te vinden voor de door ING gestelde wijze van communiceren. [verweerster] gaat
in deze mail in de aanval en schuwt de confrontatie niet door in termen te
spreken als “misled, misinformed, your failure to actively listen tot me,
tendency tot talk over me, shut down the conversation” etc . ING stelt dat de
‘tone-of voice’ en de grote woorden die worden gebruikt ongebruikelijk zijn
binnen ING en dat [verweerster] met dit soort communicatie de verhoudingen op
scherp heeft gezet. Dat is goed voorstelbaar. [verweerster] realiseert zich
kennelijk niet dat het de verstandhouding met collega’s niet ten goede komt als
kritiek, ongeacht of deze terecht of onterecht is, op zo’n beschuldigende en
felle wijze aan de orde wordt gesteld.”
De wetgever heeft werknemers in Nederland beschermd tegen de werkgever.
Een werkgever moet zich als een goed werkgever gedragen. Andersom dient een
werknemer zich te gedragen als ‘goed werknemer’. Doet de werknemer dat niet,
dan kan dit vergaande gevolgen hebben.
Graag staat Advocatenkantoor DKA B.V. u bij arbeidsrechtelijke geschillen
met raad en daad terzijde.