Op
basis van de wet hebben zogenaamde kleinzakelijke klanten niet de bescherming
zoals consumenten die wel hebben. Zij hebben ook een andere
financieringsbehoefte dan consumenten. Onder “kleinzakelijke klanten” vallen overigens
rechtspersonen en natuurlijke personen die handelen in de uitoefening van hun
beroep, en die een maximale jaaromzet hebben van € 5.000.000,00 en een
totale hoofdsom aan financiering van minder dan € 2.000.000,00. Aan de andere
kant verschillen dat soort klanten in het MKB-segment van de grote bedrijven.
Zij beschikken niet over dezelfde kennis en kunnen in mindere mate dan grotere
bedrijven dat kunnen invloed uitoefenen.
Vanuit
deze kleinzakelijke klanten bestond er in de praktijk dan ook behoefte aan meer
zekerheid bij hun financieringsaanvragen.
De
Nederlandse Vereniging van Banken heeft naar aanleiding van die behoefte een
afdwingbare gedragscode Kleinzakelijke financiering opgesteld.
Deze
gedragscode is een richtlijn waaraan banken zich dienen te houden bij de
kredietverlening aan kleinzakelijke klanten. Zo bevat die richtlijn
bijvoorbeeld (minimum) normen daar waar het klantcontact betreft, de
informatievoorziening, de klachtenafhandeling en de overige bediening van klanten
waarmee een financieringsovereenkomst is gesloten.
Daar
komt voor wat betreft de afdwingbaarheid van die gedragscode bij dat het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), welke tot op heden alleen
openstond voor consumenten, ook open zal staan voor deze kleinzakelijke
klanten. Hierdoor wordt het voor dergelijke klanten mogelijk laagdrempelig de
gang van zaken onafhankelijk te laten toetsen.
Vanaf
1 juli aanstaande is het de bedoeling dat deze gedragscode zal gelden.